کف پای شما، قلب دوم شماست؛ مراقب پاهای خود باشید...!

حقایقی درباره تاثیر کفش بر سلامتی

shoestebishoestebi
211 بازدید
و سلامتی

کفشی که شما در طول روز می پوشید می تواند بر سلامت بدن شما تاثیر بگذارد. کفش های نامناسب نه تنها برسلامت کف پاها تاثیر می گذارد، بلکه می تواند به سلامت پاها، زانوها،باسن کمک کنند. به همین دلیل همیشه کفش مناسب انتخاب کنید که راحت باشد و اینکه در پیاده روی طولانی دچار درد در ناحیه کمر یا زانو و مچ پا نشوید. کفش مناسب چه تاثیری بر سلامتی بدن دارد و کفش طبی استاندارد چه کفشی است؟ کفش ورزشی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه مقاله در مورد هر یک از آنها صحبت میکنیم. پس با ما همراه باشید.

تأثیر کفش بر سلامت پا و بدن

یک فرد به طور متوسط هر روز حدود 8000 تا 10000 قدم برمی دارد. انتخاب کفشی که برای استفاده زیاد راحت و همچنین بادوام باشد ضروری است. اینکه کفش‌ها چگونه بر سلامت شما تأثیر می‌گذارند موضوعی است که اغلب درباره آن بحث نمی‌شود. علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که پاهایمان برای ما انجام می‌دهند، ما از آنها قدردانی نمی‌کنیم؟!

 

کفش مناسب چه تاثیری بر سلامتی بدن دارد؟

اگر میخواهید بدانبد که کفشی که خربداری کرده اید کفش استانداردی است توجه کنید که آیا کفش مورد نظر در تراز نگه داشتن بدنتان به شما کمک می کند یا خیر؟!

بدن خود را تراز نگه دارید.

مسئله ای که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، نحوه تراز بدن شما در هنگام ایستادن است. اگر بدن در هنگام ایستادن شما تراز نباشد این مسئله می تواند برای سلامت مفاصل شما عواقبی خوبی نداشته باشد و شما را اذیت کند. کفش ها بدن شما را پشتیبانی می کنند. همه افراد قوس نرمال ندارند، زیرا بسیاری با مسائل ساختاری قوس های بلند و صافی کف پا به دنیا می آیند، این افراد به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند. اگر از کفش های پشتیبان در صورت داشتن قوس های غیر طبیعی استفاده نکنید باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات مانند درد در کف پا و پایین پا میشود و شما را اذیت می کند.

زمانی که یک قدم به سمت جلو می روید، مچ پا، زانو، لگن و پشت برای تعادل و توزیع شدن یکنواخت وزن بدن به کف پا تکیه می کند. اگر شما از کفش نامناسب و بدون پشتیبانی استفاده کنید، می تواند روی مفاصل شما تاثیر منفی بگذارد و شما در ناحیه پا دچار درد شوید.

 

کفش استاندارد چه نوع کفشی است؟

کفش استاندارد و مناسب کفشی است که پس از استفاده، پاهای شما در آن سالم و راحت باشد و شما را در حین پیاده روی اذیت نکند. کفشی که مانع از عرق کردن پای شما شده، کفشی که سفت نبوده و بر قسمتی از پای شما فشار نمی آورد و پای شما را تحت فشار قرار نمی دهد. علاوه بر موارد گفته شده، موارد دیگری هستند که باید به آنها توجه کنید :

  • اندازه کفش
  • مقاومت کفش در برابر عوامل آسیب زا
  • جنس کفش
  • انعطاف کفش
  • کفه داخل کفش
  • پاشنه کفش

به این صورت که …

  • اندازه کفش

کفش مناسب، کفشی است که برای پاهای شما گشاد نباشد، در غیر این صورت باعث ساییده شدن پوست با بدنه کفش و تاول زدن پا شده و گاهی اوقات نیز باعث بهم خورد تعادل شما هنگام راه رفتن بهم می شود. کفش تنگ هم مناسب نیست، شست پای شما باید تحرک داشته باشد به صورتی که بین نوک پا و کفش اندکی فاصله باشد، در ضمن کنارهای کفش نیز نباید به پا فشار وارد کند. اندازه پنجه کفش باید به اندازه ای باشد که به انگشتان پا فشار نیاورد و روی هم نروند که این کار باعث زخم شدن انگشتان پای شما می شود.

 

  • مقاومت کفش در برابر عوامل آسیب زا

کفش باید ضخامت مناسبی داشته باشد تا حد امکان در برابر سرما، گرما و ضربه های وارد شده محافظت کند. هم چنین کفش طبی مناسب در کف پا مقداری عاج دارد یا جنس زیره کفش نوعی است که می تواند جلوی سرخوردن شما را بگیرد.

  • جنس کفش

جنس رویه کفش باید به نوعی باشد که تهویه مناسبی برای پاهای شما فراهم کند تا ازعرق کرن، بو گرفتن و رشد میکروب ها و قارچ ها روی پای شما جلوگیری کند.

با توجه به این موضوع مهم کارشناسان کفش چرمی را مناسب ترین نوع کفش برای سازگاری با پاهای انسان معرفی کرده اند، چون هیچ کدام از این اتفاق ها برای شما نمی افتد.

  • انعطاف کفش

کفش شما باید از انعطاف خوبی برخودار باشد تا در هنگام پیاده روی پاهای شما را اذیت نکند و باعث تغییر راه رفتن شما نشود. در صورت تغییر در راه رفتن عادی شما منجر به آسیب های مانند میخچه گریبان گیر شما می شود.

  • کفه داخل کفش

کفه داخل کفش باید فضای خالی کف پا را پوشش دهد تا از کمر درد و زانو درد شما جلوگیری کند، ناگفته نماند کفه کفش باید پتانسیل ارتجاعی بالایی را داشته باشد تا فشارهایی که به کفه پا وارد می شود را کاهش دهد.

  • پاشنه کفش

برای پاهای معمولی پاشنه استاندارد بین 2 تا 4 سانتی متر تعریف شده که بیشتر ازاین اندازه خطراتی برای ستون فقرات و زانو های شما به وجود می آورد. هم چنین به شما توصیه می شود پاشنه کفش پهن باشد، تا از قوس کف پا شما حمایت کند و آسیب های وارد شده به پا و کمر را تا حد امکان کاهش می دهد.

 

 

کفش ورزشی مناسب چه ویژگی های دارد؟

پوشیدن کفش های ورزشی مناسب برای فعالیت های ورزشی خاص می تواند علاوه بر راحتی فرد، به بهبود عملکرد فرد نیز کمک می کند و از همه مهم تر در پیشگیری به وجود آمدن آسیب های مختلف تاثیرگذاراست.

فعالیت های ورزشی فشار زیادی را روی پا، زانو، مچ پا و ساق ها وارد می کند.

کفش های ورزشی امروزی متناسب با فعالیت های ورزشی متنوعی طراحی و تولید می شوند. اگر شما فردی هستید که دو بار در هفته در رشته ورزشی خاصی فعالیت می کنید، بهتر است برای اینکه به پاهای خود آسیب وارد نکنید از کفش ورزشی مناسب تهیه کنید.

به عنوان مثال کفش ورزشی مناسب برای دویدن، کفش فوتسال یا کفش مناسب برای ورزش بستکبال و فوتبال هر کدام ازویژگی های خاص خود را دارند.

بخوانید: راهنمای خرید کفش طبی مخصوص پیاده روی

 

ویژگی های یک کفش ورزشی مناسب

کفش های خوب ویژگی های بسیاری دارند. به طور معمول، قیمت کفش عامل اصلی مناسب بودن کفش نیست به دلیل اینکه ممکن است یک کفش مناسب ارزان تر از کفش نامناسب باشد و در ضمن نا گفته نماند مارک های معروف تضمینی برای یک کفش با کیفیت نیستند.

شما در هنگام خرید کفش باید دقت کنید که آیا کفش دارای ویژگی های زیر است یا خیر؟

  • قابل تنظیم
  • پایدار بودن
  • جادار بودن کفش
  • حداکثر پاشنه 2.5 سانتی متر

به شرح زیر که…

  • قابل تنظیم

کفش شما باید یک بند قابل تنظیم داشته باشد که بسته به نیازهای فرد بتواند راحت کفش را تنظیم کند که موقع پوشیدن اذیت نشوید.

  • پایدار بودن

کفش شما باید پاشنه نرم و پایداری داشته باشد و از حرکت پاشنه به صورت افقی و عمودی جلوگیری کند. پاشنه سفت با کوچک ترین ضربه شکسته می شود.

 

  • جاداربودن کفش

در قسمت جلویی کفش شما باید فضای کافی برای انگشتان شما وجود داشته باشد. به دلیل اینکه به هنگام راه رفتن عادی پاشنه شما هم گسترش می یابد و هم اینکه در هر جهت تا یک سانتی متر طول می کشد. پس بنابراین، باید در هنگام خرید کفش، کفشی را انتخاب کنید که بلندتر از بلندترین انگشت خود را به اندازه عرض انگشت شست انتخاب کنید.

  • حداکثر پاشنه 2.5 سانتی متر

ارتفاع کفش ورزشی مناسب نباید بیش از 2.5 سانتی متر باشد. درغیر این صورت، پاشنه و مچ پا ناپایدارتر شده و باعث رگ به رگ شدن و درد در ناحیه جلوی پا می شود و سعی کنید بیشتر از این اندازه کفش ورزشی شما پاشنه نداشته باشد.

 

نکات و مشخصات مهم در هنگام خرید کفش مناسب ورزشی

  • اطمینان پیدا کنید قسمت پاشنه کفش به خوبی پاشنه شما را نگه دارد تا پایدار آن را فراهم کند.
  • حتما باید بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش حداقل نیم اینچ یعنی حدودا میشه گفت 1.25 سانتی متر فاصله باشد.
  • در هنگام تست کردن کفش ها سعی کنید در داخل فروشگاه و روی سطوح مختلف راه بروید.
  • هردو کفش راست و چپ را بپوشید تا از مناسب بودن سایز آنها مطمئن شوید.
  • ناحیه جلو کفش باید فضای خالی داشته باشد تا شما بتوانید به راحتی انگشتان خود را تکان دهید. و اینکه انگشتان شما نباید در کفش های ورزشی هیچ وقت تحت فشار باشد.

کفش برسلامتی.

انواع کفش و کاربرد آنها

اگر به کفش های توصیه شده توسط متخصصین پا نگاه کنید، خواهید دید که کفش های مختلفی را برای فعالیت های مختلف تجویز می کنند. این امر به ویژه برای فعالیت هایی که نیاز به حرکت زیاد پا دارند، مانند دویدن، صادق است. برخی از رایج ترین کفش هایی که به شما کمک می کند سبک زندگی فعالی داشته باشید عبارتند از:

• کفش های ورزشی: چهار نوع کفش دویدن ورزشی وجود دارد: کنترل حرکت، پایداری، بالشتک و مینیمال. هنگام انتخاب یک کفش ورزشی، برخی از مهمترین جنبه ها نوع قوس و نحوه حرکت بدن شما است. به دنبال کفش‌های ضربه‌گیر یا کفش‌هایی باشید که گشتاور خوبی دارند، یعنی می‌توانید آن‌ها را کمی از لبه‌ای به لبه دیگر بچرخانید.
• کفش های ورزشی خاص: کفش های مختلفی بر اساس ورزش های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، شما کفش‌های مخصوص دویدن برای فوتبال دارید و کفش‌های متفاوتی برای بازی بسکتبال خواهید داشت. این کفش‌های اصلاح کننده وضعیت، پشتیبانی اضافی از پهلو به پهلو را فراهم می‌کنند.
• کفش پیاده روی: صندل ها انتخاب مناسبی برای پیاده روی معمولی هستند. شما همچنین می توانید چکمه هایی را انتخاب کنید که گشاد هستند اما حمایت لازم برای پا را فراهم می کنند. برای دستیابی به حداکثر راحتی در برابر توپ های پا، باید روی چکمه هایی با پایه های قوس محکم سرمایه گذاری کنید.
• کفش های مجلسی: از آنجایی که این کفش ها مخصوص موقعیت های خاص هستند، بهتر است اگر مجبور به راه رفتن هستید، کفش های پاشنه کوتاه را داخل آن قرار دهید. بهتر است از حرکت با پاشنه های نوک تیز خودداری کنید زیرا این کفش ها مستقیماً بر استخوان ها و مفاصل شما تأثیر می گذارند.

اثرات بر روی مفاصل و استخوان ها، و درمان

اگر کفش‌های شما برای آن چیزی نیست که از آن استفاده می‌کنید، به طور غیرضروری به پاها، مچ پا، مفاصل، ساق پا و حتی زانو فشار وارد می‌کنید. کفش نامناسب می تواند منجر به صدمات و درد اسکلتی شود. تاثیر کفش‌ها بر سلامتی شما به صورت درد ساق پا، درد تاندون آشیل، میخچه، بونیون، ناخن‌های فرورفته، مشکلات وضعیتی که شامل مشکلات همسویی ستون فقرات و کمردرد می‌شود.

نه تنها این، بلکه با کفش‌های نامناسب، خطر زمین خوردن نیز افزایش می‌یابد که منجر به آسیب‌های دیگر می‌شود، به خصوص اگر در حال ورزش هستید. در درازمدت، پوشیدن کفش های نامناسب می تواند مشکلات موجود از جمله آرتروز در لگن، زانو و مچ پا را تشدید کند. در صورت ادامه استفاده از کفش های نامناسب، می توانید به بافت نرم آسیب وارد کنید.

برخی از عناصر پشتیبانی می توانند مشکلات کفش را کاهش دهند. اینها شامل فنجان پاشنه برای درد زیر پاشنه، تکیه گاه قوس برای مسائل مربوط به پا و ساق پا و پدهای متاتارس برای تسکین درد زیر انگشتان پا هستند.

 

راهنمای خرید کفش مناسب و استاندارد

برخی از انتخاب های کفش برای مچ پا و انگشتان پا مضر است. آنها شامل کفش های پاشنه دار مد روز، کفش های نوک تیز و صندل هایی هستند که هیچ حمایتی ندارند. بنابراین، ممکن است تعجب کنید که چه چیزی کفش‌ها را «سالم‌تر» از گزینه‌های ذکر شده در بالا می‌کند. هنگام خرید کفش باید به موارد زیر توجه کنید:

• پاشنه های کوتاه یا صاف با بالشتک
• انگشتان گرد
• پشتیبانی قوس
• داخل نرم
• تناسب خوب

 

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کلی در مورد تاثیر کفش بر سلامتی بدن صحبت کردیم. کفشی که شما در طول روز می پوشید باید در انتخاب آن خیلی دقت کنید چون اگر کفش مناسبی را انتخاب نکنید، باعث می شود بعد از پوشیدن آن درد در ناحیه کمر، زانو، مچ پا احساس کنید و شما را خیلی اذیت می کند. پس سعی کنید در هنگام خرید کفش همه نکاتی که در قسمت بالا در مورد آن صحبت کردیم به آنها توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

*** شما کاربران گرامی می توانید جهت مراجعه حضوری به فروشگاه کفشطبی و گرفتن مشاورات لازم درباره خرید انواع صندل طبی مناسب و استاندارد ،به لینک تماس با ما مراجعه نمایید .
همچنین می توانید از طریق پیج اینستاگرام شهرام طب با ما در ارتباط باشید.***

 

مطالب مرتبط

بهترین کفش طبی برای خارپاشنه 

کفش مناسب برای افراد دارای گودی کمر

اهمیت سلامت پا برای بدن

 

دسته بندی کفش طبی مجله سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پاسخگوی شما هستیم!
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت