کف پای شما، قلب دوم شماست؛ مراقب پاهای خود باشید...!

نکات خرید کفش طبی مخصوص خار پاشنه

shoestebishoestebi
322 بازدید
خرید کفش طبی مخصوص خار پاشنه

یکی از شایع ترین دلایل درد در ناحیه ی کف پا به خصوص اطراف پاشنه وقوس پا ؛ نوعی التهاب در رباط کف پا است،این رباط نوعی بافت نواری و ضخیم میباشد که این نوار در انتهای هر پا؛ استخوان پاشنه ی پا را به انگشتان پا متصل میکند که به آن فاشیای  کف پا میگویند. لازم به ذکر است که التهاب کف پا میتواند گاه و بیگاه باعث درد در انگشتان بشود که این درد یک علامت معمولی نیست وباید در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.فاشیای کف پا اغلب با خارپاشنه  همراه است،اما خارپاشنه چیست؟خارپاشنه  یک رسوب کلسیم یا به عبارت دیگر رشداستخوانی  است که از استخوان پاشنه ی پا در داخل پای شما بیرون میزند.دقیقا جایی که استخوان پاشنه ی شما  به رباطی که بین پاشنه و گوی پای شما قرار دارد(فاشیای کف پا)متصل شده است.

بسیاری  ازافراد بدون احساس هیچگونه درد  در  ناحیه ی  پاشنه  ، مبتلا به خارپاشنه هستند در حالی  که این افراد مبتلا ، متوجه ی وجود این عارضه در پاشنه ی خود نیستند؛اکثر مردم تا زمانی که به علت درد در پاشنه ی پا به پزشک مراجعه نکنند متوجه ی خارپاشنه در پای خود نمیشوند. برسی ها نشان داده که خارپاشنه حدود 15درصد از افراد را به خود درگیرمیکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات خرید کفش طبی مخصوص خار پاشنه و درمان آن در این مقاله با ما همراه باشید.

خارپاشنه  چیست ؟

خار پاشنه یکی از علل شایع دردهای کف پا است. که اغلب با فاشیای کف پا همراه می باشد، و می‌تواند با فشارکمی  بر پاهای شما ،موجب ناراحتی ، درد وهمچنین باعث اختلال در فعالیت های طبیعی شما شود. اگرچه خار پاشنه عارضه خطرناک نیست، اما می تواند  بسیار دردناک باشد و فعالیت های شما را محدود کند.

به توده ملتهب دردناکی که در ناحیه پاشنه و استخوان پا ایجاد میشود خارپاشنه گفته می شود این عارضه یکی از علل مهم درد درناحیه پاشنه پا می باشد، درد شدید ناشی از این عارضه اغلب زندگی روزانه فرد مبتلا را مختل میکند بطوری که درد از ابتدای روز شروع شده تا شب و زمان خواب نیز ادامه خواهد داشت.

این التهاب که بصورت توده های کلسیمی در سایزهای مختلف در زیر استخوان پاشنه پا ایجاد میگردد بین استخوان پاشنه پا و کف بصورت بافتی همبند  می باشد که با هر قدم فرد مبتلا درد طاقت فرسایی را تا مغز استخوان خود احساس میکند گویی جسم تیزی مانند چاقو در کف پا فرو میرود، تا جایی که فرد را از تمام فعالیت های روزانه خود به ناچار وا میدارد.

اغلب اوقات، درد ناشی از خار پاشنه پس از بیدار شدن از خواب به صورت دردی شدید وخنجری شکل دیده می شود و ممکن است به تدریج در طول روز کاهش یافته یا از بین برود اما ممکن است در صورت ایستادن و عدم فعالیت ؛مجددا برگردد.

متخصصان تولید کننده کفش در این مقاله علت های اصلی و شایع خارپاشنه را به شما توضیح میدهند.

علت خارپاشنه چیست؟

قبل از اینکه به درمان خار پاشنه پا بپردازیم، اجازه دهید در وهله اول علت ایجاد این خارهای دردناک را مورد بحث قرار دهیم.

خارپاشنه پاسخ بدن شما به فشارها و استرس هایی است که بر روی رباط ها و تاندون های پا وارد میشود بطور کلی این عارضه  به مرور زمان ایجاد شده وممکن است به مرور زمان بزرگ شود، به عنوان مثال التهاب کف پا میتواند باعث شود که بدن شما با ایجاد خارپاشنه ؛به استرس ایجاد شده پاسخ دهد.همچنین اگر دچار مشکلی بشوید که باعث شود که تعادل و هماهنگی شما  هنگام راه رفتن بهم خورده و راه رفتن از حالت نرمال خارج شود،این اختلال در نوع راه رفتن میتواند باعث ایجادخارپاشنه شود.

خارپاشنه به طور مستقیم به دلیل کشیدگی طولانی مدت ماهیچه ها و رباط ها ایجاد گشته و در نهایت به دلیل این فشار بیش ازحدی که به استخوان پاشنه (پالکانئوس) وارد میشود به مرور این عارضه رخ میدهد.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد میدانیم که خارپاشنه به طور ناگهانی و پس از یک تمرین یا یک رویداد ورزشی ظاهر نمی شوند بلکه ایجاد آن به مرور اتفاق می افتد، خار پاشنه زمانی رخ می دهد که علائم اولیه مانند درد درناحیه پاشنه را نادیده بگیرید.

علل ایجاد خارپاشنه

فشار مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت یکی از دلایل شایع خار پاشنه است، همچنین ممکن است از پوشیدن کفش های نامناسب که پای شما را پشتیبانی نمی کنند نیز ایجاد شود.خارپاشنه ممکن است به دلایل زیر نیز ایجاد شود:

  • آرتروز
  • کبودی پاشنه پا
  • اضافه وزن بدن
  • کفش ها ی نامناسب وغیرطبی
  • مشکلات راه رفتن
  • پوشیدن زیاد دمپایی های نامناسب وغیرطبی
  • کفش های کهنه

لازم به ذکر است که بسیاری از افرادی که  دارای عارضه ی خارپاشنه میباشند نیز به التهاب کف پا نیز مبتلا می گردند.این وضعیت دردناک با رباط وبافت سخت و فیبری که بین پاشنه و انگشتان پا قرار دارد مربوط است. لازم به ذکر است که ابتلا به فاشیای کف پا، خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می دهد.

۱–  سن:  ورم کف پا بیشتر در سنین 40 تا 60 سال دیده می شود.

۲–  انواع خاصی از ورزش:  فعالیت هایی که استرس زیادی به پاشنه و بافت متصل شده شما وارد می کنند – مانند دویدن در مسافت های طولانی ، رقص باله و رقص هوازی – می توانند در بروز ورم مفصل کف پا موثر باشند.

۳عیوب مکانیک پا صافی کف پا ، گودی کف پای زیاد ، الگوی غیرعادی راه رفتن می تواند بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و می تواند فشار بیشتری به فاشیای کف پا وارد کند.

 ۴چاقی وزن اضافی ، استرس اضافی بر فاشیای کف پا شما وارد می کند.

مشاغلی که مجبور هستند مدت طولانی رو پاهای خود بایستند. کارگران کارخانه ها ، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را صرف راه رفتن یا ایستادن بر روی سطوح سخت می کنند ، می توانند به فاشیای کف پا آسیب برسانند.

عوامل دیگری که باعث ایجاد خارپاشنه میشود عبارت اند از:

  • دویدن یا پریدن: اگر دونده هستید، ممکن است شما در معرض خطر بیشتری برای ایجاد خارپاشنه باشید، خارپاشنه ها می توانند در توانایی شما برای دویدن راحت ؛اختلال ایجاد کنند. برخورد مکرر وپی در پی  پاشنه پا به کف زمین می تواند باعث شود فشار بیشتری بر روی پاهای شما وارد شود که این فشاروارد شده دلیل و عاملی برای ایجاد خارپاشنه است.
  • ناهنجاری های راه رفتن: راه رفتن غیرطبیعی نیز می تواند خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش دهد. ممکن است یک پزشک به شما گفته باشد که راه رفتن شما غیرطبیعی است، اما این امکان نیز وجود دارد که شما متوجه ی این موضوع نشده باشید.
  • پوشیدن کفش های نامناسب : متخصصین پا در مورد اهمیت پوشیدن کفش های مناسب مانند کفش و دمپایی طبی بسیار صحبت می کنند زیرا پوشیدن کفش های نامناسب می تواند باعث بسیاری از مشکلات پا از جمله خار پاشنه ی پا شود. اگر کفش‌های شما فرسوده شده‌اند، مناسب نیستند یا مدتی است که تعویض نشده‌اند، احتمالاً زمان آن فرا رسیده است که روی یک جفت کفش مناسب جدید سرمایه‌گذاری کنید.
  • اضافه وزن یا چاق بودن : داشتن اضافه وزن، به تمام استخوان ها و مفاصل شما فشار بیشتری وارد می کند؛ پاهای شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اضافه وزن یا چاقی می تواند شانس شما را برای ایجاد خار پاشنه به دلیل افزایش فشار روی پاها افزایش دهد. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن ممکن است منجر به کاهش درد پا وکاهش علائم خارپاشنه شود.
  • ایستادن بیش از حد در طول شبانه روز: اگر تمام روز را روی پاهای خود هستید، ممکن است که درد پا به سراغتان بیاید.در این صورت ممکن است به دلیل افزایش فشار وارد شده بر کف و پاشنه ی پا، منجر به ایجاد خارپاشنه شود. پوشیدن کفش های طبی استادارد به همراه کفی طبی ممکن است به کاهش این فشارها کمک کند، اما باید سعی کنید تا حد امکان به پاهای خود استراحت دهید.
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند: دیابت، به ویژه دیابت نوع 2، با بسیاری از مشکلات پا همراه است. یکی از نتایج افزایش طولانی مدت سطح گلوکز خون این است که ممکن است دچار نوروپاتی در پاهای خود شوید که می تواند باعث گزگز و از دست دادن حس  در ناحیه ی کف پا شود. همچنین در صورت ابتلا به دیابت احتمال بروز خار پاشنه بیشتر است. اگر دیابت دارید،شما حتما به یک متخصص پا نیاز پیدا خواهید کرد.

 

علائم خارپاشنه چیست؟

صرف نظر از علت زمینه ای، خارپاشنه دارای علائم بسیاری است. بسیاری از افراد در اوایل صبح یا بعد از استراحت طولانی، درد شدیدتری از خار پاشنه را تجربه می کنند. برای برخی، درد خار پاشنه ممکن است به صورت درد شدید در امتداد پایین پا ظاهر گردد. درد خار پاشنه نیز ممکن است خفیف باشد و به صورت درد مبهم در طول روز به خصوص در حین و بعد از فعالیت های سخت ظاهر شود. با خارهای استخوانی بزرگتر، حتی ممکن است یک برآمدگی قابل مشاهده در جایی که خار تشکیل شده است وجود داشته باشد. معاینه فیزیکی و سایر تصویربرداری های تشخیصی نیز ممکن است برای تشخیص مناسب علت اصلی درد خفیف یا شدید پاشنه پا استفاده شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه خارهای پاشنه باعث ناراحتی یا درد نمی شوند. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، در واقع، تنها حدود 5 درصد از افراد مبتلا به خار استخوان پاشنه پا، درد پا را تجربه خواهند کرد.

علائم ونشانه های خار پاشنه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  شروع تدریجی درد از زیر پاشنه و انتشار آن در کف پا از علایم خار پاشنه می باشد.
  •  درد و التهاب معمولاً در زیر پاشنه یا درون آن حس می‌شود.
  • درد پاشنه پا معمولاً صبح‌ها شدیدتر است، اما صرفاً در نتیجه حرکت دادن پا فروکش می‌کند و مجدداً در ساعات میانی روز یا پس از ورزش کردن شدید می‌شود.
  •  کشش رباط کف پا می‌تواند به بروز درد دامن بزند.

درصورت لمس کردن ناحیه آسیب دیده ممکن حتی  است، گرمای آن احساس شود. همچنین این علائم میتواند به قوس پای شما نیز سرایت کند ودر نهایت  امکان ایجاد یک برآمدگی کوچک استخوانی نیز وجود دارد.

برخی از خارهای پاشنه ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشندو شما هیچ تغییری در بافت های نرم یا استخوان های اطراف پاشنه پا مشاهده نکنید.

 

راه تشخیص برخی خارپاشنه

خار پاشنه اغلب فقط از طریق اشعه ایکس و سایر آزمایشات انجام شده برای مشکلات دیگر پا کشف می شود.

 

درمان قطعی خارپاشنه چیست؟

گفته می شود که به طور معمول  در ابتداخودتان میتوانید این دردهارا کاهش بدهید اما اگرظرف زمان دوهفته بهبودی حاصل نشد لازم است که به پزشک عمومی مراجعه کنید،در معاینه ممکن است بیمار دارای حداکثر حساسیت  در ناحیه ی قدامی میانی استخوان پاشنه باشد.فرد مبتلا به دلیل درد هنگام راه رفتن، سعی می کند فشار زیادی به پای آسیب دیده وارد نکند. در نتیجه لنگ می زند و در صورت عدم درمان باعث ایجاد ناراحتی در ناحیه کمر و زانو نیزخواهد شد. بنابراین،  لازم است که خار پاشنه هرچه سریع تر درمان شود.

جراحی خارپاشنه

جراحی خار پاشنه زمانی انجام می‌شود که درمان‌های محافظه‌کارانه نتوانند تسکینی را حاصل کند. در این صورت دو گزینه جراحی برای درد خار پاشنه در دسترس است :

1-خار پاشنه گاهی ممکن است با فاشیای کف پا رخ دهد. این التهاب که درواقع التهاب بافت فیبری است که انگشتان پا را به استخوان پاشنه متصل می کند. برای تسکین درد، پزشک ممکن است یک روش جراحی به نام آزادسازی فاشیای کف پا را انجام دهد. این شامل بریدن بخشی از رباط فاشیای  برای کاهش تنش و التهاب در بافت است. این یک روش سرپایی است که به صورت جراحی باز یا جراحی آندوسکوپی انجام می شود. با یک جراحی باز (یا جراحی سنتی)، جراح شما ناحیه مورد نظر را با چاقوی جراحی برش داده و از طریق یک برش بزرگ، عمل را کامل می‌کند. از طرف دیگر جراحی آندوسکوپی کم تهاجمی است. این شامل بریدن یک یا چند برش کوچکتر و سپس وارد کردن ابزارهای جراحی کوچک از طریق دهانه برای انجام جراحی است.

2-در طی جراحی آزادسازی فاشیای کف پا، جراح ممکن است تصمیم بگیرد خار پاشنه را به طور کامل حذف کند. جراحی برداشتن خار پاشنه در هر موردی اتفاق نمی افتد. طبق گفته ی متخصصین ، در واقع، امروزه این روش های جراحی نادر هستند. با این حال، این یک گزینه برای یک خار دردناک یا بزرگتر است که می توانید آن را در زیر پوست احساس کنید.

این روش با یک جراحی باز یا جراحی آندوسکوپی نیز تکمیل می شود. جراح شما یک برش بزرگ یا چند برش کوچکتر ایجاد می کند و سپس از ابزارهای جراحی برای برداشتن یا جدا کردن رسوب کلسیم استخوانی استفاده می شود

آمپول خارپاشنه و عوارض آن:

یکی از راهای کاهش دردهای ناشی از خار پاشنه  تزریق آمپول کورتون در پاشنه ی پا است. برای افرادی که درد مزمن ناشی از خار پاشنه دارند، تزریق کورتیکواستروئید گزینه خوبی است. کورتیزون به طور طبیعی در بدن به عنوان پاسخ به استرس تولید می شود. یک نسخه مصنوعی از این هورمون ممکن است به سمت پاشنه پا تزریق شود تا التهاب را کاهش دهد

اثرات آمپول خارپاشنه معمولا کوتاه مدت هستند و بین 4 تا 12 هفته طول می کشند.

پزشکان این آمپول استروئیدی را به جای مستقیماً وارد کردن به پاشنه؛ از زیر پاشنه واز قسمت داخلی (مدیانی) پاشنه تزریق می کنند. این روش به جلوگیری از درد و آسیب در  پاشنه  پا کمک می کند. با دراز کشیدن بیمار، پاشنه پا راحت تر در دسترس پزشک معالج قرار میگیرد و به راحتی سوزن در آن محل تزریق می شود. جراح شما از یک سوزن نازک برای تزریق دارو به پای شما استفاده می کند،تزریق به خودی خود کمی دردناک است و پزشک معمولاً یک ماده بی حس کننده به  واکسن کورتیزون اضافه می کند یا قبل از تزریق، ناحیه را بی حس می کند.

چه مدت طول می کشد تا تزریق کورتیزون روی خار پاشنه کار کند؟

به طور کلی، تزریق کورتیزون 4-5 روز طول می کشد تا شروع به کار کند. همچنین، باید توجه داشته باشید که کورتیزون می تواند در چند روز اول باعث تشدید درد شود.

 

برای خار پاشنه چند واکسن کورتیزون می توانید دریافت کنید؟

کورتیزون معمولاً در فواصل 2 ماهه تزریق می شود، تا زمانی که بیماری  شخص برطرف شود.

 

عوارض جانبی تزریق کورتیزون در پا چیست؟

  • عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • آسیب غضروف
  • شعله ور شدن موقت درد و التهاب در مفصل
  • مرگ استخوان نزدیک
  • آسیب عصبی
  • عفونت مفاصل
  • گرگرفتگی موقت صورت
  • افزایش موقت قند خون
  • ضعیف شدن یا پارگی تاندون

کفش طبی مخصوص خارپاشنه

در صورتی که بدنبال کفش طبی مخصوص خارپاشنه هستید ،لازم است  بگوییم که شرکت تولید کننده کفش و صندل طبی شهرامطب لاین جداگانه ای برای تولید کفش و یا صندل طبی مخصوص خارپاشنه دارد که کفی آن دارای پد مخصوص خارپاشنه می باشد.جهت اطلاع بیشتر میتوانید با مشاورین ما صحبت نمایید.

طبی مخصوص خار پاشنه

درمان خانگی خارپاشنه چیست؟

در ابتدا باید گفت که خار پاشنه را میتوان با جراحی درمان کرد.اما این جراحی به ندرت انجام میشود و معمولا درمان های غیر جراحی برای کاهش علایم عارضه ی خارپاشنه توصیه میشود.درمان خار پاشنه به همان روشی که برای التهاب کف پا یا همان فاشیای کف پا استفاده میشود ،انجام میگیرد.زیرا درد پاشنه ای که ناشی از خارپاشنه است درواقع از فاشیای کف پا سرچشمه میگیرد.درمان التهاب کف پا میتواند به کاهش دردهای ناشی از خارپاشنه بشوند

به طور معمول  در ابتدا میتوانید خودتان این دردهارا کاهش بدهید اما اگر در ظرف زمانی دوهفته این دردها  بهبود نیافت لازم است که به پزشک عمومی مراجعه کنید،در معاینه ممکن است بیمار دارای حده اکثر حساسیت  در ناحیه ی قدامی میانی استخوان پاشنه باشد. پزشک شما معمولا سوالاتی از شما خواهد پرسید و پس از یادداشت سابقه ی پزشکی شما  معاینه ای فیزیکی خواهد داشت که در ان قوس پاها و قرمزس یا تورم ویا سفتی را برسی میکند .اگر فشار بر روی کف پا باعث درد بشود،همچنین ممکن است از پاهای شما با اشعه ی ایکس که یکی از رایج ترین ازمایش ها برای تشخیص خارپاشنه است  عکسبرداری کند و به شما پیشنهاد میکند که مواردی را امتحان کنید:

1-استراحت کنید

2-هر 2تا3 ساعت و به مدت 20 دقیقه کمپرس یخ را با استفاده از حوله ونه به طور مستقیم، و4 بار در روز روی ناحیه ی دردناک قرار بدهید. سرما درمانی می تواند به تسکین بافت ملتهب پاشنه پا کمک کند. یکی از گزینه ها این است که یک کیسه یخ پوشیده از پارچه را روی پاشنه پا قرار دهید. همچنین می توانید از یک کیسه فشرده سازی سرد استفاده کنید تا کیسه یخ در جای خود بماند. اینها در بسیاری از داروخانه ها به صورت بسته ژل یا بسته بندی پا سرد فروخته می شوند. آنها را در فریزر نگهداری می کنند و سپس دور پا و مچ پا می پیچند. هر بار 10 دقیقه بگذارید روی بسته بندی بماند، سپس آن را باز کنید. زمانی که بیدار هستید، بسته بندی سرد را به صورت ساعتی تکرار کنید

3-پوشیدن کفش های طبی: چرخش پا وعدم ناهماهنگی و تعادل یکی از دلایل اصلی خارپاشنه محصوب میشود.کفش طبی با نحوه ی طراحی که دارا می باشد میتواند باعث اصلاح بدن و پاها درهنگام راه رفتن بشود

4-از کفی طبی یا پد پاشنه ی پا در کفش خود استفاده کنید

5-اگر دارای اضافه وزن هستید وزن خود را کم کنید که فشار کمتری به پای خود وارد کنید

6-تمرینات کششی ملایم را به طور منظم امتحان کنید

7-ورزشهایی را امتحان کنید که فشاری به کف پای شما وارد نمیکند مانند شنا و…

8-برای شما داروهای مسکنی مانند پاراستامول و ایبوپروفن نجویز میکند(در 48 ساعت اول ایبوپروفن مصرف نکنید)

9-برای مدت طولانی راه نروید یا نایستید

10-از کفشهای پاشنه بلند و تنگ استفاده نکنید

11-با پای برهنه روی سطوح سخت راه نروید و از دمپایی و کفش های مناسب استفاده کنید.همچنین  برای دویدن سطوح نرم تر مانند چمن و.. راانتخاب کنید

12-راه رفتن خود را طوری تنظیم کنید که فشار کمتری به پاشنه ی پا ایجاد شود

13-برنامه ی روزانه ی خود را طوری تنظیم کنید که زیاد روی پای خود نباشید

به پزشک مراجعه کنید اگر:

اگردرناحیه ی پایین پای خود احساس درد شدیدی میکنید که مانع از انجام فعالیت های عادی شما میشود

اگر درد درحال بدتر شدن است

اگربه مدت دوهفته با خوددرمانی بهبود نیافته است

اگر درپای خود احساس گزگز یا بی حسی دارید

اگر دیابت و پادرد دارید.

نتیجه گیری

طبق تذکرات پزشکان و متخصصات جهان همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، لذا توصیه متخصصان تیم تولید کننده کفشطبی شهرام طب این است که جهت پیشگری از این عارضه تقریبا ناعلاج حتما کفش طبی استاندارد بپوشید واگر کفشهایتان خراب شده و کهنه است یا به هر دلیلی باهای شما را تحت فشارقرار میدهد حتما آنها را تعویض کنید.

مطالب مرتبط

کفش نامناسب و کمردرد

کفش مناسب برای افراد دارای گودی کمر

اهمیت سلامت پا برای بدن

دسته بندی کفش طبی مجله سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پاسخگوی شما هستیم!
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت